Reklama
reklama

Komentář Petra Bokůvky

Parkovací dům v Panenské ulici, který už možná mohl dávno stát, získal před několika dny územní rozhodnutí. Tato jediná budova má stát dvě stě milionů, což není o moc méně, než o kolik město Brno přišlo v rozpočtu kvůli změnám v rozpočtovém určení daní. Pojmout má přibližně tři sta šedesát aut. To je, jen pro ilustraci, asi 550 tisíc korun na jedno auto.

Dům několik kroků od centra Brna má ale jeden zásadní problém: až bude hotový a v provozu, nevyhnutelně přiláká do středu města další a další auta, která by tam za současné situace kvůli nedostatku parkovacích míst v ulicích (nebo neochotě řidičů objíždět ulice stále dokola a hledat volné místo) vůbec nezajížděla. Doprava vzroste.

 

V historickém středu města je jen několik málo ulic, kde je pánem chodec nebo kde existují jasná pravidla, jak velký prostor patří pěším a autům. Na jiných místech se zhusta parkuje na chodníku a v konečném důsledku jsou rozzlobení všichni. Až (pokud?) bude parkovací dům na Panenské, bude nutné vyhnat krátkodobě parkující auta tam, vyčlenit některá současná místa pro rezidenty, nebo firmy a mnohá místa zrušit.

 

Je jasné, že mnozí Brňané do aut přesedli z hromadné dopravy, která jim přestala vyhovovat z hlediska ceny, jízdních řádů, nebo pohodlí. Ti tvrdí, že za zahlcení centra auty nesou odpovědnost radní. Jenže plné tramvaje, zpoždění a jiní lidé prostě patří k životu ve městě. Kdyby obyvatelé New Yorku cestující jen po Manhattanu nahoru a dolů přesedli do aut kvůli přecpanému metru, mohla by to tam naprostá většina firem zabalit.

 

V kontextu stovek milionů za parkovací dům v centru města pak působí neuvěřitelně situace na sídlištích, která už mnoho let čekají na slibované nebo přinejmenším plánované projekty: ve Štefánikově čtvrti už je deset let kus kolejí vedoucí odnikud nikam a v Líšni čekají na prodloužení trolejbusu z Novolíšeňské na Jírovu. Neodbytně se nabízí myšlenka, že pár desítek lidí z těchto městských částí každý den usedne do aut, aby pak bloudili v centru, nemaje kde zaparkovat, a nechali to pak stát někde na chodníku.

 

Za dobu, co město parkhaus řeší, se řidiči už dávno mohli naučit jezdit jinde a jinam. Měsíční jízdenka na hromadnou dopravu stojí i přes všechna zdražování osmnáct korun na den, včetně sobot a nedělí, což je asi půl litru naturalu. Pro srovnání, za parkovací místo u nově vzniklého rezidenčního projektu zaplatí zájemci třeba i dvě stě padesát tisíc korun, protože nikde není psáno, že k nově postaveným bytům musejí být parkovací místa nabízená zadarmo.

 

Autor: 
redakce
Aktuálně
Václav Vydra se narodil v Praze do herecké rodiny Dany Medřické a Václava Vydry. Diváci jej mohou vidět na prknech Divadla na Vinohradech, v karlínském divadle, ale také na televizních obrazovkách....
23.09.2017 - 16:58
Roční e-šalinkartu si v Brně pořídilo už téměř 30 tisíc cestujících. Pracovníci DPMB zatím nezaznamenali hromadný přechod mezi jednotlivými kategoriemi jízdného. Na podzim navíc dopravce chystá...
23.09.2017 - 12:38
Další z brněnských obchodních domů čekají změny. V letošním roce své vlastníky již změnila Olympie a Nákupní centrum Královo Pole, od srpna má nového majitele i Tesco u hlavního nádraží na ulici...
23.09.2017 - 08:37
Systém parkovací revoluce, který plánovali brněnští radní spustit v letošním roce, se odsouvá. Rezidentní parkování mělo ve středu města nejprve platit již od jara, poté se start přesunul na letošní...
22.09.2017 - 19:01
S nástupem dětí do škol a školek se pojí zvýšená nemocnost. Nárůst nemocnosti mezi dětmi bývá patrný pravidelně již od poloviny září a jde především o respirační onemocnění a infekční nemoci...
22.09.2017 - 13:46
Kvalita ovzduší v městě Brně a Jihomoravském kraji se výrazně zlepšuje, zaznamenaly to všechny typy stanic imisního monitoringu, které tento trend potvrzují od roku 2010. Silniční doprava je...
22.09.2017 - 07:55
Komentáře