Reklama
reklama

Komentář Petra Bokůvky

Parkovací dům v Panenské ulici, který už možná mohl dávno stát, získal před několika dny územní rozhodnutí. Tato jediná budova má stát dvě stě milionů, což není o moc méně, než o kolik město Brno přišlo v rozpočtu kvůli změnám v rozpočtovém určení daní. Pojmout má přibližně tři sta šedesát aut. To je, jen pro ilustraci, asi 550 tisíc korun na jedno auto.

Dům několik kroků od centra Brna má ale jeden zásadní problém: až bude hotový a v provozu, nevyhnutelně přiláká do středu města další a další auta, která by tam za současné situace kvůli nedostatku parkovacích míst v ulicích (nebo neochotě řidičů objíždět ulice stále dokola a hledat volné místo) vůbec nezajížděla. Doprava vzroste.

 

V historickém středu města je jen několik málo ulic, kde je pánem chodec nebo kde existují jasná pravidla, jak velký prostor patří pěším a autům. Na jiných místech se zhusta parkuje na chodníku a v konečném důsledku jsou rozzlobení všichni. Až (pokud?) bude parkovací dům na Panenské, bude nutné vyhnat krátkodobě parkující auta tam, vyčlenit některá současná místa pro rezidenty, nebo firmy a mnohá místa zrušit.

 

Je jasné, že mnozí Brňané do aut přesedli z hromadné dopravy, která jim přestala vyhovovat z hlediska ceny, jízdních řádů, nebo pohodlí. Ti tvrdí, že za zahlcení centra auty nesou odpovědnost radní. Jenže plné tramvaje, zpoždění a jiní lidé prostě patří k životu ve městě. Kdyby obyvatelé New Yorku cestující jen po Manhattanu nahoru a dolů přesedli do aut kvůli přecpanému metru, mohla by to tam naprostá většina firem zabalit.

 

V kontextu stovek milionů za parkovací dům v centru města pak působí neuvěřitelně situace na sídlištích, která už mnoho let čekají na slibované nebo přinejmenším plánované projekty: ve Štefánikově čtvrti už je deset let kus kolejí vedoucí odnikud nikam a v Líšni čekají na prodloužení trolejbusu z Novolíšeňské na Jírovu. Neodbytně se nabízí myšlenka, že pár desítek lidí z těchto městských částí každý den usedne do aut, aby pak bloudili v centru, nemaje kde zaparkovat, a nechali to pak stát někde na chodníku.

 

Za dobu, co město parkhaus řeší, se řidiči už dávno mohli naučit jezdit jinde a jinam. Měsíční jízdenka na hromadnou dopravu stojí i přes všechna zdražování osmnáct korun na den, včetně sobot a nedělí, což je asi půl litru naturalu. Pro srovnání, za parkovací místo u nově vzniklého rezidenčního projektu zaplatí zájemci třeba i dvě stě padesát tisíc korun, protože nikde není psáno, že k nově postaveným bytům musejí být parkovací místa nabízená zadarmo.

 

Autor: 
redakce
Aktuálně
Vozovna Foto: MMB
Nová střecha a tím i parkovací místa pro tramvaje, hala denního ošetření a očisty a také nová myčka vzniknou při modernizaci vozovny v Pisárkách. Ta začala dnes slavnostním poklepáním na základní...
20.09.2018 - 06:00
Vizualizace Foto: MMB
Deset čtyřmetrových platanů vysází v polovině listopadu Veřejná zeleň města Brna na nově opravené Dominikánské náměstí. Rychle mohutnící platany do budoucna zastíní skoro celou plochu náměstí.
19.09.2018 - 16:00
Ilustrační foto Foto: Centrum news/ Daniel Kempský
Jak změnit anonymitu lidí, kteří ačkoli žijí blízko sebe, nic o sobě nevědí? Nové společenské aktivity sdružení Mezigenerace mohou pomoct "sátníkům" poznat nové lidi a seznámit se.
19.09.2018 - 11:34
Chemikálie Foto: HZS JMK
V základní škole v Modřicích včera museli zasahovat hasiči. Po úniku čpavkové vody bylo evakuováno 75 lidí. Nikdo se při tom nezranil.
19.09.2018 - 07:00
Zářijové noční prohlídky Jaderné elektrárny Dukovany jsou jen jednou z několika akcí, které Infocentrum elektrárny připravilo pro své návštěvníky a zájemce o speciální zážitky z technických prostředí...
18.09.2018 - 20:03
Rezidenti modré zóny mohou třeba na Masarykovu ulici Foto: Google maps
Od prvního září je možné vidět v Brně více aut jezdících v pěších zónách. Náměstím Svobody, Masarykovou ulicí nebo třeba Českou nyní totiž mohou projíždět rezidenti z modré zóny.
18.09.2018 - 08:00
Komentáře