Reklama
reklama

Digitalizace cestování po Brně

Už za několik dnů by si Brňané a návštěvníci města budou moci kupovat jízdenky na městskou hromadnou dopravu prostřednictvím SMS zpráv. V této vymoženosti, se kterou mají zkušenost mnohá česká i zahraniční města, je předběhla i Olomouc. A taková Bratislava měla už v roce 2003 elektronické „električenky“, zatímco v Brně se ještě o deset let později tisknou papírové měsíční jízdenky a zastrkávají se do plastových fólií.

V listopadu tak budou k dispozici dva druhy SMS jízdenek. Přestože systém dovoluje nabídku kdykoliv na základě poptávky rozšířit, je otázka, jestli právě pětasedmdesátiminutová a celodenní jízdenka jsou tím správným startem digitalizace cestování po Brně. V Praze stojí SMS jízdenka na 90 minut 32 korun (to znamená, že je v přepočtu na délku platnosti levnější) a navíc se díky metru dá využít na nesrovnatelně větší vzdálenosti. Nabízí se také námitka, že velká část cestujících si nekupuje jízdenku na 75 minut nepřetržitého cestování, ale na cestu na místo, kde je potřeba něco zařídit, a poté na cestu zpět. I když se to dobře naplánuje, nevychází z toho tato jízdenka moc dobře. Stačí desetiminutové zdržení a na cestu zpět už nebudou „stačit minuty“. Je proto docela překvapivé, že dopravní podnik nezvolil na rozjezd jízdenky na kratší dobu, kterou by si cestující pořizovali operativně (Praha má půlhodinové za 24 korun, v Brně mohly být dvacetiminutové za patnáct). SMS jízdenky by se měly stát ideální alternativou nákupu jízdenek u řidiče, kdy se cestující nezřídka vytasí s papírovou bankovkou místo drobných, a na řidičovu námitku, že by měli mít mince, argumentují nefunkčním jízdenkovým automatem na zastávce. Mobilní telefon má v současné době úplně každý, kdo ještě nemusí jezdit v tramvaji zadarmo. Jízdenka za hodinu a patnáct minut asi nebude každému vyhovovat, pokud spěchá tak, že nemá čas najít trafiku prodávající papírové jízdenky. Bude zajímavé sledovat, jak se dopravci podaří po zavedení SMS jízdenek upravit smluvní přepravní podmínky. V některých českých městech s tím byly zezačátku trochu problémy, mimo jiné proto, že lidé nastupovali do vozidel ještě předtím, než jim jízdenka přišla. Prahou jdou zkazky o revizorech, kteří rádi pozorují cestující na zastávkách posílající textové zprávy a jen, co nastoupí do tramvaje, okamžitě je kontrolují. Mezi odesláním žádosti a doručením platné SMS jízdenky mohou totiž uplynout klidně i tři minuty, což by u některých brněnských intervalů v sedle pracovních dnů mohl být pro cestující problém.

Autor: 
redakce
Aktuálně
Václav Vydra se narodil v Praze do herecké rodiny Dany Medřické a Václava Vydry. Diváci jej mohou vidět na prknech Divadla na Vinohradech, v karlínském divadle, ale také na televizních obrazovkách....
23.09.2017 - 16:58
Roční e-šalinkartu si v Brně pořídilo už téměř 30 tisíc cestujících. Pracovníci DPMB zatím nezaznamenali hromadný přechod mezi jednotlivými kategoriemi jízdného. Na podzim navíc dopravce chystá...
23.09.2017 - 12:38
Další z brněnských obchodních domů čekají změny. V letošním roce své vlastníky již změnila Olympie a Nákupní centrum Královo Pole, od srpna má nového majitele i Tesco u hlavního nádraží na ulici...
23.09.2017 - 08:37
Systém parkovací revoluce, který plánovali brněnští radní spustit v letošním roce, se odsouvá. Rezidentní parkování mělo ve středu města nejprve platit již od jara, poté se start přesunul na letošní...
22.09.2017 - 19:01
S nástupem dětí do škol a školek se pojí zvýšená nemocnost. Nárůst nemocnosti mezi dětmi bývá patrný pravidelně již od poloviny září a jde především o respirační onemocnění a infekční nemoci...
22.09.2017 - 13:46
Kvalita ovzduší v městě Brně a Jihomoravském kraji se výrazně zlepšuje, zaznamenaly to všechny typy stanic imisního monitoringu, které tento trend potvrzují od roku 2010. Silniční doprava je...
22.09.2017 - 07:55
Komentáře