Reklama
reklama

KOMENTÁŘ: Příběh starý jako Babeta sama. Moto GP

Motory hučí, kola řvou a na jazyku je cítit chuť oleje a benzínu. O několik hodin později pivo teče proudem, prázdné panáky cinkají o stoly a centrum Brna se na jeden večer v promění evropskou baštu zábavy a potěšení. Na České slyšíte zpívat Španěly, pod koňo-žirafou se muchlují Holanďané. Tu najdete zvracejícího Itala, o kousek dál tančí Polák. Před nevěstinci se tvoří fronty Němců jako na Oktoberfestu.

Řeč je samozřejmě o Moto GP Brno 2019. Ačkoli od konce tohoto stimulu motorkářských erotogenních zón uběhly již dva týdny, brněnská Velká cena po sobě opět zanechala pachuť kontroverze. A jako vždy hrají roli finance.  Je to příběh starý jako Babeta sama. Moto GP Brno má nesmírný kulturní význam. Reprezentuje kraj.

Každoročně přiláká téměř 200 tisíc platících. Plní státní kasu 200 miliony korun. Zafinancuje zubaře dětem brněnských hoteliérů a restauratérů. Přesto je to akce ztrátová. Každoročně. A tak po konci jednoho závodu začíná kolotoč politicko-byrokratického handrkování a smlouvání o dotace na závod další. Tu přispěje stát, něco se zazáplatuje ze vstupenek z minulého ročníku, část přihodí kraj, zlomek město. Peněz je však pořád málo, a tak je třeba přitlačit – zmínit důležitost akce, pohrozit, že Moto GP se v Brně koná naposledy, prstem levé ruky označit viníka a souběžně nastavit dlaň a očekávat krejcary.

V našich končinách nic neobvyklého, ale… Proč stát sponzoruje soukromou akci desítkami milionů korun z veřejného rozpočtu? Jak je možné, že událost, kterou soustavně navštíví desítky tisíc nadšenců, bývá se stejnou pravidelností ztrátová (v roce 2018 to dělalo 31 milionů korun)? Moto GP Brno nepochybně má velký význam. Ostatně jaká jiná událost evropských rozměrů se v moravské metropoli koná? Žádná. Nicméně je rovněž černou dírou, která nikdy nemá dost – jakákoli částka se dostane za horizont událostí, zmizí neznámo kam. A pokud se nezmění způsob organizace a financování, nestane-li se soběstačnou – což by s ohledem na to, s jakou pompou sama sebe prezentuje, bylo víc než vhodné – dočkáme se brzy chvíle, kdy almužnu na zalepení ztrát budou muset dobrovolníci v motorkářských  hábitech vybírat i na ulici.

Autor: 
Pavel Podešva
Aktuálně
Bezpečnější přecházení silnice a především zlepšení přístupu pro osoby s omezenou schopností. To je cílem rekonstrukce zastávky Grohova. Ta bude nově bezbariérová.
27.05.2020 - 16:08
Místo výmolů a prasklin vyrovnání povrchu ochrannou vrstvou mikrokoberce, který výrazně prodlouží životnost silnice. Nový živičný kabát dostanou v letošním a příštím roce čtyři úseky silnic II. třídy...
27.05.2020 - 09:00
Zásobárny pitné vody by Brňané mohli najít pod povrchem svého města. Tzv. artéská voda by mohla sloužit pro zásobování obyvatel města v případě dlouhotrvajícího sucha.
26.05.2020 - 08:15
Pondělní dopoledne se na jihomoravských silnicích neslo ve znamení nehod. V rozmezí tří hodin zasahovali hasiči u šesti dopravních střetů, během kterých se zranilo pět osob a zemřela mladá řidička.
25.05.2020 - 16:14
První návštěvníci mohou po více než dvouměsíční nucené pauze zavítat do jeskyní Moravského krasu, které se veřejnosti otevřely poslední květnové pondělí.
25.05.2020 - 12:52
V brněnských ulicích se mělo podle deklarace, kterou podepsalo město se společností ŠKODA AUTO DigiLab, objevit až 250 elektrických sdílených skútrů BeRider. Plány se však nyní kvůli současné situaci...
25.05.2020 - 07:20
Komentáře