Reklama
reklama

KOMENTÁŘ: Budou moci Brňané dýchat z plných plic?

Je druhým největším městem, má nejdelší trolejbusovou síť a nejvyšší budovu. To vše v rámci České republiky. Nyní si jihomoravská metropole připisuje další posun v před na pomyslném žebříčku nej v tuzemsku. Tentokrát se ale čím příliš chlubit není.

Brnu se totiž podařilo v klínit mezi rekordmany z Ostravska a narušit jim jejich dlouholetou dominanci co se smogové situace týče. Měřicí stanice na Zvonařce se v tomto nerovném boji loni dokonce pochlapila natolik, že se v sumáři kvality ovzduší zařadila hned za Věřnovice na Karvinsku a obsadila druhé místo. Rozhodně ale není oč stát. Co se vlastně u Zvonařky děje?

Zákon povoluje v ovzduší výskyt koncentrace směsi různých látek včetně síranů, sazí, kovů nebo solí do 50 mikrogramů a zákonným limitem je 35 dní v roce. V okolí známého autobusového nádraží ale v roce 2019 došlo k překročení téměř v dvojnásobném počtu, a to v 64 dnech. Hydrometeorologové navíc zaznamenali čísla s více než třiapůlkrát vyšší hodnotou, maximální koncentrace dosáhla 178,9 mikrogramu. 

Viník výrazného zhoršení je podle odborníků jasný. Stavební práce v okolí a důsledky z nich vyplývající. Podle expertů se však dalo situaci částečně předejít nebo dopady dopravního rozvoje metropole alespoň mírnit. Pomohlo by třeba častější kropení okolí stavby, ke kterému mimo jiné loni na jaře vyzýval i Jihomoravský kraj. Zdá se proto, že v tomto případě mohlo udělat vedení města pro zdraví svých obyvatel víc.

Čitelný signál se naopak snaží vyslat nyní. Schválilo totiž Akční plán zlepšování kvality ovzduší Brno 2020. Snížit znečištění ovzduší do konce roku 2023 by podle něj mělo například dokončení podstatných částí Velkého městského okruhu v co nejkratší možné době, zajištění co největší plynulosti dopravy zlepšením koordinace stavebních prací, nová výstavba a rekonstrukce tramvajových a trolejbusových tratí, jako například projekt desetiletí Tramvaj Plotní, zavádění rezidentního parkování nebo ucelení systému cyklotras.

Jenže. Již z výčtu plánovaných kroků je jasné, že to v Brně opět nepůjde jako másle. Plotní přinesla již zmíněné nástrahy, a navíc se o téměř rok opozdí, komplikace potkaly i stavbu II. etapy VMO v Žabovřeské ulici. Rezidentní parkování se sice stále rozšiřuje, na mnoha místech s ním ale řidiči bojují, a zatímco bývalý primátor Petr Vokřál Brňany k jízdě na kole motivoval tím, že tvrdil, že na bicyklu sám jezdí do práce, bojovalo ještě nedávno aktuální vedení s cyklisty v ohledu cykloobousměrek. Otázkou proto je, zda vydaný plán situaci skutečně změní a Brňané se opět budou moci, nejen v okolí Zvonařky, z plných plic nadechnout.

Autor: 
Lenka Gregorová
Aktuálně
Údajné napadání několika osob prověřovali strážníci v neděli časně ráno v komínské bytové zástavbě.
19.10.2020 - 07:11
Je jedním z nejcennějších pozdně barokních skvostů na jižní Moravě a zároveň jednou z dominant města okurek.
18.10.2020 - 15:29
Patří k nepřehlédnutelným hereckým osobnostem mladé generace, na pražských divadelních scénách momentálně září v muzikálu Davida Bowieho Lazarus, ve vlastním projektu Bezruký Frantík, a především v...
18.10.2020 - 08:29
Líšeňská lokalita Kostelíček patří k oblíbeným místům Brňanů. Zachovat jedinečný ráz oblasti by měla pomoci jasná pravidla pro zdejší budoucí stavební činnost. V okolí poutního místa a národní...
17.10.2020 - 18:18
Zaplatit 20 korun, nechat tu zaparkovaný vůz až na půl dne a za cílem své cesty pokračovat městskou hromadnou dopravou či na vlastní pěst. To umožňuje řidičům nově vzniklé parkoviště u líšeňského...
17.10.2020 - 08:12
Před rokem získalo místo při ulici Rooseveltova nový název, nyní město plánuje i jeho novou podobu. Kvůli proměně parku Danuše Muzikářové je nutná změna regulačního plánu městské památkové rezervace...
16.10.2020 - 07:37
Komentáře