Reklama
reklama

Brno investuje miliardy do tratí tramvají

Cestující brněnskou hromadnou dopravou, především pak ti, kteří využívají převážně pověstné „šaliny“, se mohou těšit, že je v nejbližších letech dovezou červené vozy i na vzdálenější či zcela nová místa, než tomu bylo doposud. Brněnsku tramvajovou síť totiž podle plánů čeká rozšíření o další kilometry. Změny zaznamenají lidé jezdící směr Lesná, Líšeň, Bohunice a Starý Lískovec či Komárov.

 Nově by měli například dojet cestující tramvají číslo 5 kolem nádraží a polikliniky na Lesné až na konečnou v Čertově rokli. Dopravní podnik již na základně pověření brněnských radních připravuje projektovou dokumentaci. Nová trať povede tzv. jižní cestou a prodlouží stávající stav zhruba o kilometr. „Reagujeme tak na požadavek městské části Brno-sever, která tuto trasu požadovala,“ uvedl náměstek primátora pro oblast investic Richard Mrázek. Přestože by představitelé Brna-sever podle starosty Martina Malečka upřednostnili spíše prodloužení autobusové linky číslo 46 až do centra, někteří místní obyvatelé novinku v hromadné dopravě vítají. „I když bydlím dál od konečné pětky a musím ještě domů dojíždět s přestupem na autobus, právě pětkou jezdím z centra nejčastěji. Je to nejrychlejší cesta, jak se k nám dostat, a čím dál směr Lesná tramvaj pojede, tím lépe. Jen jsem zvědavý, kudy přesně koleje povedou,“ svěřil se místní Václav Dolejší.

Obnovení se dočká i trasa linky číslo 10. Ta povede od areálu Technického muzea v Holzově ulici přes Stránskou skálu až do centra města. V tomto případě se však nejedná o žádnou novinku, vozy tudy ale před více než padesáti lety přestaly kvůli špatnému stavu a nízké vytíženosti úplně projíždět. Znovuobnovení trasy zřejmě souvisí s rozvojovými plány města, v oblasti by totiž měla vzniknout nová zástavba a podle líšeňské radnice hraje roli i využití dotační příležitosti. Začátek oprav je naplánován na jaro, obyvatelé z okolí však projektu nejsou příliš nakloněni.

Obávají se zvýšení hluku a ztráty soukromí, vadí jim ale i křížení kolejí se silnící. V těchto místech totiž budou dopravu řídit semafory a lze předpokládat, že nedočkaví řidiči je budou objíždět ulicí Holzova. Stavět by se zde mělo nejvýše dva roky. Tramvajové vozy by nově měly vyrazit i směrem k bohunickému kampusu, koncem letošního května rada města odsouhlasila směnu potřebných pozemků. „Stavba tramvajové trati z Osové do kampusu je jedním ze strategických projektů města Brna. Nová tramvaj nám pomůže zásadním způsobem posílit spojení do této části města, kam denně cestuje až 40 tisíc lidí. Bohužel nám dosud chyběla část potřebných pozemků, bez kterých nelze získat územní rozhodnutí a následně ani dotace z evropských fondů,“ uvedl náměstek primátora pro oblast majetku a investic Richard Mrázek. Stavba by měla vyjít na 1,3 miliardy korun. Ani v tomto případě však místní plánům zásadně nefandí, bojí se zvýšené dopravy a hluku.

První z chystaných novinek přijde na řadu přeložení trati z Dornychu na Plotní. Realizovat se má na podzim, ihned po skočení výluky na vlakovém nádraží. Hlavním záměrem je převést automobilovou dopravu na Dornych a přiblížit cestující k autobusovému nádraží na Zvonařce. Pracovat by se zde mělo 2 a půl roku, náklady se vyšplhají na 1,2 miliardy korun. Tramvajové tratě se však dočkají tradičních rekonstrukcí i během letních měsíců. „Budeme se snažit využít období letních prázdnin, kdy je intenzita individuální i městské hromadné dopravy nižší. Snahou DPMB je, aby těmito pracemi byli cestující a obyvatelé města Brna co nejméně ovlivněni. V některých úsecích proto bude zachován provoz a doprava bude vedena jednokolejně,“ sdělil generální ředitel DPMB Miloš Havránek. Cestující tak zaznamenají změny například v úseku Jana Babáka a Šumavská u linky číslo 12 či na trase Koliště a ulice Štěpánská. Znatelné omezení se dotkne linky číslo 9, která bude ukončena v centru města okružní trasou ulicí Rooseveltovou, přes hlavní nádraží a náměstí Svobody zpět do Černých Polí.

Autor: 
Lenka Gregorová
Aktuálně
Řidič auta najel na vyvýšený obrubník Foto: PČR JMK
V neděli nad ránem přijali strážníci oznámení od náhodného svědka, že v Hodoníně havarovalo auto najetím na vyvýšený ostrůvek a jeho řidič uvnitř auta spí. Když se nejbližší policejní hlídka blížila...
25.09.2018 - 07:42
Následky vichřice Foto: HZS JMK
Od včerejší dvacáté do dnešní sedmnácté hodiny řešili hasiči, v souvislosti se silným větrem, téměř sedm desítek událostí. Převážně odstraňovali spadlé stromy a zlomené větve.
24.09.2018 - 18:45
Bike and Run festival. Novinka, která zahrnovala prestižní Cannondale MTB Kritérium a Noční běh 5,10 mil Brnem, přilákala téměř pět set závodníků. Podzimní počasí přálo bajkerům i běžcům všech...
24.09.2018 - 11:45
V pátek 21.9. odstartovalo finále 8. ročníku Ankety Dobrovolní hasiči roku, do kterého postupuje 25 jednotek a 25 sborů dobrovolných hasičů ze všech krajů České republiky. Finalisty nominovala...
24.09.2018 - 08:13
Už to bude téměř měsíc, kdy se silnice v brněnském středu zahalily do modré barvy. Jak se vede modrým zónám a jak funguje rezidentní parkování v reálu?
23.09.2018 - 18:18
K neobvyklému obyvateli řeky Svitavy vyrazili v pátek dopoledne strážníci do Tkalcovské ulice.
23.09.2018 - 08:54
Komentáře