Reklama
reklama

Brněnské rezidentní parkování v reálu

Už to bude téměř měsíc, kdy se silnice v brněnském středu zahalily do modré barvy. Jak se vede modrým zónám a jak funguje rezidentní parkování v reálu?

Problémy a stížnosti ohledně revoluce v brněnském parkování se valí zenvšech stran. Od prvního zářijového dne se řidiči v Brně musí řídit modrými zónami, které určují, zda mají, či nemají na daném místě právo parkovat. Jenže jak se ukazuje již od prvních dnů, co rezidentní parkování vešlo v platnost, nově zavedený systém rozhodně nesklízí jen kladné ohlasy. Spíše naopak. Proč tomu tak je a co nejenom řidičům nejvíce vadí?

Obecná pravidla

Předtím, než uvedeme nejčastější výtky, které se na modré zóny vznášejí, vysvětlíme pro ty, kteří neví, co to vlastně rezidentní parkování je a jaká má pravidla. Tak tedy, parkovací místa v historickém centru Brna jsou označena modrými pruhy. Znamená to, že zde mohou parkovat pouze rezidenti, tedy ti, kteří mají ve vymezené oblasti trvalé bydliště nebo tam vlastní nemovitost. Rezidenti musí uhradit 600 korun ročně za možnost parkovat v oblasti svého domova, volné parkovací místo však zaručeno nemají. Zmíněná částka se týká jednoho auta. V případě, že rezident potřebuje dvě parkovací místa, ročně si připlatí 15 tisíc korun a za každé další 30 tisíc korun. Dále mohou v historickém centru zaparkovat abonenti – podnikatelé, kteří mají ve vymezené oblasti sídlo či provozovnu. Ti musí na dopravním značení hledat zelený proužek. V takové oblasti pak mají dovoleno zaparkovat. Opět místo zaručené nemají a poplatek za roční možnost parkování je 6 tisíc korun za jedno auto a 20 tisíc korun za každé další.

Návštěva

Jak to mají s parkováním návštěvníci? Těm, kteří chtějí jet do centra navštívit rodinu či známé, musí navštívený rezident vyřídit registraci v parkovacím systému přes internet nebo aplikaci. A tady se dostáváme k prvnímu problému. Myslela radnice při zavádění tohoto systému na starší lidi, kteří s internetem pracovat neumí, nebo ho vůbec nemají? Pravděpodobně ne. Nehledě na to, zda bude rezident umět návštěvě zajistit možnost najít si parkovací místo, má k dispozici 100 hodin, které může ročně rozdat. Za příplatek pak o 50 hodin navíc. Abonenti možnost někomu nabídnout volné hodiny na stání nemají. Čas pro zásobování je pevně vymezen v období od 6 do 9 hodin ráno a od 18 do 22 hodin večer. Hůře na tom jsou taxikáři, kteří v historickém centru parkovat vůbec nemohou.

Pěší zóny

Velká část Brňanů si už všimla, že náměstí Svobody je od doby platnosti rezidentního parkování plnější. Nemáme na mysli více lidí, ale aut. Ano, jeden z vedlejších efektů modrých zón je i to, že na místa, kam dříve auta běžně nemohla, nyní mohou auta rezidentů a podnikatelů. Před revolucí v brněnském parkování mohli rezidenti jen do konkrétní části, kolem které opravdu bydlí, a podnikatelé tam, kde opravdu sídlí či mají provozovnu. Jenže v současnosti mohou vjet do kterékoliv části v modré zóně. Jinými slovy – mohou si jezdit tudy, kudy chtějí, a to i do pěších zón. „Českou ulicí chodím pravidelně a dřív se nestávalo, že by tudy jezdilo tolik aut. Od září si ale opravdu všímám, že se počet aut v pěších zónách zvýšil,“ podělila se o svou zkušenost obyvatelka Brna Kateřina Hájková. Problém tkví také v tom, že řidiči si pěší zóny vybírají jako zkratku pro průjezd. Správně by ale neměli, protože řidiči mají povolení pro vjezd, nikoli pro průjezd. Takovému zneužívání mají zabraňovat kamery. Kamery – a je tu problém číslo 3.

Chybějící kamery

Na pořádek a dodržování rezidentního parkování měl dohlížet kamerový systém. Do výběrového řízení se však přihlásila pouze jedna firma. Radnice tak musela řízení zrušit. Nyní místo kamer dočasně hlídají strážníci. Pro městské policisty je ale z jednoho místa logicky obtížné zjistit, zda řidiči jedou zaparkovat před dům, nebo si pouze zkracují cestu. Mohou kontrolovat jen to, zda mají řidiči vůbec oprávnění do modré zóny vjet. Kromě strážníků nahrazuje kamerový systém také auto, které na sobě veze kamery. Snímá registrační značky aut a v systému pak vyhodnocuje, zda na daném místě parkují oprávněně, či ne. Opět se zde ale nekoná kontrola průjezdu či vjezdu.

Podnikatelé a tržby

Dalším problémem, který se projevil po prvním září, jsou klesající tržby některých podnikatelů, kteří mají provozovnu právě v centru města. „Lidem se nevyplatí zaparkovat dva kilometry daleko a dojít si koupit zmrzlinu. A už vůbec ne platit kvůli tomu parkovné v parkovacím domě. Raději si zmrzlinu koupí mimo centrum, kde mohou jednoduše zastavit,“ svěřil se majitel stánku se zmrzlinou v historickém jádru Brna.

Nedostatek parkovacích míst

Jak jsme zmiňovali v úvodu – to, že si rezident či abonent platí za parkování, neznamená, že parkovací místo vždy najde. Naopak se ozývají řidiči, kteří v blízkosti svého bydliště v centru Brna nemohou zaparkovat, zatímco v jiné části centra jsou místa s modrými pruhy volná. Na takovém místě už ale rezident zaparkovat nemůže, protože vzhledem ke květinkovému systému už tam jeho oprávnění k parkování neplatí. Dalším nedostatkem je málo míst pro dojíždějící, kteří v centru pracují, ale nevlastní podnik, tedy ani povolení k parkování v okolí. Takových lidí je samozřejmě velké množství. Mimobrněnští řidiči využívají například parkoviště na Ústředním hřbitově, takzvané park and ride. Jenže podobných parkovišť je zoufale málo, přestože se v minulosti hovořilo o jejich rozšíření. Výjimkou tedy nejsou situace, kdy řidič na parkovišti na Ústředním hřbitově marně hledá volné místo. A Brňané, kteří nebydlí v centru a záchytné parkoviště je pro ně zbytečná zajížďka? Nechávají svá auta na okraji modré zóny, takže těsně za historickým jádrem města. Zabírají tím místa pro lidi, kteří v těchto okrajových částech bydlí. Prvním listopadovým dnem navíc začíná další vlna rezidentního parkování, takže modrá zóna se ještě rozšíří. Modrými pruhy se tak budou muset lidé řídit také u lužáneckého parku, na Kotlářské, Pionýrské či Údolní ulici.

Autor: 
Petra Slavíková
Aktuálně
Místo stavby Foto: Centrum news/ Daniel Kempský
Vedení města na dnešní tiskové konferenci představilo dohodu, díky které bude stažena žaloba Atelieru M1 architekti, kterou podal na město a Brněnské komunikace kvůli stavbě Janáčkova kulturního...
17.06.2019 - 19:45
Desítky medailí si odvezly děti z Evropských hrách handicapované mládeže Emil Open, které skončily o víkendu v Brně. Více než 500 mladých sportovců ze 17 zemí Evropy změřilo své síly v atletice,...
17.06.2019 - 14:31
Ilustrační foto Foto: Centrum news
Tragickou dopravní nehodu u Znojma nepřežil řidič Volkswagenu, který vjel na silnici I/53 do protisměru. Čelně se srazil s autem, které jelo proti němu. Další tři lidé jsou těžce zranění.
17.06.2019 - 08:00
Brněnský okruh v Žabovřeské ulici má platné stavební povolení. Potvrdilo to ministerstvo dopravy. Odvolání spolku Vody z Tetčic, které proti stavbě bojuje, je tedy neplatné. Na Žabovřeské se tak může...
16.06.2019 - 08:30
K značnému množství silničních uzavírek, které způsobují řidičům nejednu vrásku na čele, se během léta přidají nemalé komplikace i pro cestující městskou hromadnou dopravou. Bez tramvajového spojení...
15.06.2019 - 13:54
Jarní a letní měsíce a s nimi přicházející touha trávit čas venku na čerstvém vzduchu a ideálně v pohybu. Přestože se cyklistika neustále drží na přední příčce pomyslného žebříčku, stačí vyrazit...
15.06.2019 - 08:00
Komentáře